Jag har i ett par blogginlägg delat med mig av mina erfarenheter från vd-byten. I denna blogg delar jag med mig av ett exempel, baserat på ett verkligt fall, som visar hur en uppsägning kan gå till – eller snarare hur en uppsägning inte ska gå till.
På morgonen dagen efter nyårshelgen för ett par år sedan ringer Thomas, som är en av mina vänner. Han har dagarna mellan jul och nyår blivit uppsagd som vd för ett nordiskt dotterbolag som ingår i en stor internationell koncern. Det är en för honom helt oväntad situation och han behöver nu ett bollplank. Vi bestämde att vi skulle träffas till lunch och under lunchen berättar Thomas följande:
– Dagen efter julhelgen ringer min chef John som är placerad i London. Han ville träffa mig på torsdagen, alltså två dagar senare. Han råkade vara i Stockholm och ville att jag skulle dra en ”business review” för honom. Jag blev minst sagt förvånad! Jag hade ju dragit hela min affärsplan och budget för honom strax innan jul. Och nu ville han ha ytterligare en genomgång. När jag frågade varför han ville att jag skulle dra det ytterligare en gång fick jag svaret att han bara ville ha ”a brief summary to make some additional points”.
Thomas berättade att John inte hade tid att ta mötet på kontoret inne i Stockholm. Han ville träffas ute på Arlanda och hade redan bokat ett mötesrum i konferenscentret i Sky City. Thomas fortsatte:
– Så jag förberedde min presentation, åkte ut till Arlanda och mötte honom kl. 10. Vi utbytte några vanliga artighetsfraser medan jag plockade upp min laptop och kopplade in den i en projektor. När jag började dra min presentation märkte jag att John var okoncentrerad. Mitt i en mening plingade det till i telefonen som när ett sms kommer och John ursäktade sig för att gå på toaletten.
Efter en kvart knackar det på dörren och Thomas öppnar. In kommer John tillsammans med koncerners personalchef från USA. Thomas berättar vidare:
– Inte ens då fattade jag vad som var på gång! När såg personalchefen komma in i rummet frågade jag vad i herrans namn han gör här? Men det blev jag snabbt varse. Personalchefen satte sig ner och förklarar utan omsvep att bolaget och jag ska gå skilda vägar. Mitt vd-avtal sägs upp med omedelbar verkan och jag är entledigad från min tjänst. Orsaken är att i en omorganisation ska det övergripande ansvaret för Norden tas över av Europachefen. Jag blev totalt ställd och visste inte vad jag skulle göra. Men jag bestämde mig ganska snabbt att inte acceptera en uppgörelse vid sittande bord. Jag behövde mer tid att tänka.
Thomas uppsägning kom verkligen utan förvarning. Förutom chocken över det mycket oväntade beskedet kände han sig dessutom grundlurad och förödmjukad av sin chef när han blev ombedd att förbereda och dra affärsplanen till ingen nytta. Det var bara en skenmanöver.
Thomas hade dock behärskningen och klokskapen att vid sittande möte inte gå i en förhandling om villkoren i uppsägningen, utan bad om ett nytt möte ett par dagar senare. Han ville sova på saken, landa i den nya situationen, och få tid att ta råd både från både experter och vänner. Därför ringde han bl.a. till mig. Till det efterföljande mötet kom Thomas väl förberedd, och efter ett par förhandlingsrundor fick han en uppgörelse som han var nöjd med.
Konklusion
Detta exempel visar på ett par viktiga saker:
- I detta fall var det svårt att informera Thomas tidigare. Hans överordnade chef visste antagligen om att en ny organisationsstruktur diskuterades, men kunde inte informera Thomas innan den var beslutad i bolagets styrelse. När omorganisationen väl var beslutad och det var uppenbart att ansvaret för Norden skulle lyftas en nivå och tas över av Europachefen, blev beslutet enkelt.
- Övergripande chef, eller styrelsens ordförande, måste vara ärlig i sin kommunikation till vd även i svåra situationer. I detta fall var det respektlöst och fegt att iscensätta en ”business review”. Chefen skulle istället sagt till Thomas att han har ett mycket viktigt ärende som han vill diskutera i ett personligt möte, och att han inte ville att ta det per telefon.
Även om beskedet om uppsägning i detta fall skedde på ett oacceptabelt sätt behandlade bolaget fortsättningsvis Thomas med respekt och generositet. När väl Thomas vant sig med den nya situationen fick han ett välbehövligt avbrott i karriären. Perioden ”in between jobs” gav honom tid att reflektera över vad han vill med sitt fortsatta yrkesliv och överväga olika karriärsteg.
Efter sex månader ringde Thomas till mig igen. Nu ville han diskutera för- och nackdelar med par attraktiva jobberbjudanden som han hade att välja bland. Thomas har idag en ledande position i en större internationellt koncern.
Nästa blogg
I nästa inlägg kommer jag att ta upp rollen som styrelsens ordförande.